marți, 12 aprilie 2011

Nicolae Breban – trimis în faţa justiţiei.

Nicolae Breban – trimis în faţa justiţiei. 

  •  ••• Nu, stimati domni si "anchetatori" sau jurnalisti, nu am fost in nici un fel "colaborator" si nici macar "victima" a trecutului regim, ci pur si simplu un curajos - si poate "iresponsabil", in ochii multora, atunci - contestatar si, cu adevarat, inamic public declarat al noii dictaturi personale a lui Ceausescu, instalata in vara lui '72 sub numele de "mica revolutie culturala" in presa occidentala, dovada protestele mele in ziarele franceze si germane si demisia mea categorica din "functiile" mele !
  • ••• Iata, cateva din "colaborarile" lui Breban cu… nu stiu cine! Oare jurnalistii nabadaiosi de azi isi dau seama ca prezinta unele dintre aceste nume si fapte unor insi care nu au trait acele vremuri teribile, infricate si umilitoare la extrem, momente si ani in care unii dintre noi incercam nu numai sa supravietuim, dar si sa reinsufletim, sa dam o noua fata, valoare, precum si o minima demnitate literaturii si culturii romane, dupa anii sufocanti si criminali ai stalinismului?! Anii dusmanosi si distrugatori ai traditiei si valorilor comunitatii noastre, ani ai minciunii si ai grosolanei propagande bolsevice, in care au fost calomniate, murdarite nume de ctitori ai culturii, ca Titu Maiorescu, Iorga sau Eugen Lovinescu, arestati sau exclusi din activitatea lor exemplara, insi ca V. Voiculescu, Lucian Blaga si G. Calinescu?! Nume pe care, impreuna cu scrierile lor, generatia noastra, zisa "saizeci", i-a repus in drepturi, la loc de cinste!!
  • Iata, domnii mei, pentru ce "fapte" este trimis Nicolae Breban in judecata! Vi se pare ca… s-a schimbat ceva in "noua noastra Romanie"? Coruptia grosolana a unor functionari publici, platiti cu salarii grase, functionari care, dupa ce "voteaza", in "consiliu", se grabesc sa arunce ziarelor si agentiilor de presa un nume, un autor, aflat in totala necunostinta de cauza, fara sa-l invite sau sa-l intrebe, aruncandu-i numele si opera de o viata (circa 15.000 de pagini din care s-au hranit nu putine generatii de lectori si mii si mii de cetateni romani din toate straturile sociale!) in forfota si tumultul nu totdeauna foarte curat al vietii publice si al presei "de informatii". Sau, nu cumva mai degraba, de "scandal"?!
 
 
La sfarsitul lunii Iunie l977, peste intreaga Romanie aflata sub dictatura triumfalista a lui Ceausescu s-a abatut un val de noroi mediatic ce izvora abundent dintr-o plenara a Comitetului Central al Partidului, in care - un caz unic intr-o jumatate de secol de putere comunista - era atacat grosolan un scriitor si un roman: N. Breban si Bunavestire. (Alaturi de Breban era numit ca "dusman" si Paul Goma, si in treacat erau amintiti si I. Negoitescu si N. Manolescu, "complici ideologici"!) Atac imund, proferat cu spume la gura de Titus Popovici, preluat aidoma de intreaga presa de partid si, in buna masura, de cea literara din intreaga tara. Si inca o data Breban si intreaga sa literatura erau tintuiti la stalpul infamiei, autorul era "inca o data", dupa 1972, scos din manualele scolare si bilblioteci, interzis de a fi citat si mentionat in articole critice, pe scurt: aruncat inca o data haitei publice de unde apar aproape totodeauna sacali si coioti murdari, literati sau nu, bucurosi de a se arunca asupra "prazii!"

Dupa treizeci si ceva de ani, in aceeasi tara doritoare de a fi tratata ca o comunitate nationala demna si democratica, mandra de data aceasta de a fi "de cealalta parte", membra NATO si a Uniunii Europene, se intampla aproape acelasi lucru: fara nici o decizie judiciara, fara ca autorul, acelasi N. Breban, sa fie informat si ascultat, el este aruncat "haitei jurnalistice" nationale care titreaza iute, grabita si cam grosolan dupa parerea noastra, ca "Breban a fost colaborator al securitatii". Fara nici o indoiala, fara nici o proba reala, materiala sau de marturie oculara, dupa cateva discutii telefonice cu un general de securitate, in care se aduce vorba despre unii dizidenti, Goma si Tudoran, sau despre un inteligent cronicar de radio de la Europa Libera, Monica Lovinescu. Din nou intreaga presa nationala libera se revarsa zgomotos si abundent asupra scriitorului si asupra operei sale, fara sa tina in nici un fel seama ca se pune in discutie mai mult decat persoana unui creator de prima marime si opera sa, voluminoasa, care, orice s-ar spune, a creat o noua viziune a romanului romanesc, dar se incrimineaza insasi capacitatea spritului creator national apt de a se apara si de a crea valoare in momente de mare si teribila criza politica si istorca. Nemaivorbind de faptul ca intregul prestigiu moral al scriitorului, demnitatea si suportul sau psihic sunt terfelite in vazul lumii, oferite unui public larg, doritor de senzatii si intr-o "noua lume" in care foamea de colportaj ieftin s-a instalat fara drept de apel si in care valoare a devenit pur si simplu "ceea ce se vinde"!

"A fost colaborator" se titreaza categoric pe paginile multor ziare si in titlurile multor Agentii de "informatii", dupa "surse de la CNSAS", fara sa-i treaca nimanui prin cap ca o stire, de oriunde ar veni, trebuie verificata si ca unele "mari cotidiene", cu pretentii de veracitate si pestigiu ar trebui sa proceada la propriile lor anchete. (E adevarat ca, fiind in Spania, in aceasta iarna, unde o insotesc, ca de fiecare data, pe sotia mea, Cristina, care sufera de o boala grava auto-imuna, sclerodermie, si trebuie sa fuga in fiecare an de frigul din Europa centrala, am primit cateva telefoane de la unele ziare si agentii de informatie care au reprodus cam ce am spus eu, in fuga!)

Nu, stimati domni si "anchetatori" sau jurnalisti, nu am fost in nici un fel "colaborator" si nici macar "victima" a trecutului regim, ci pur si simplu un curajos - si poate "iresponsabil", in ochii multora, atunci - contestatar si, cu adevarat, inamic public si declarat al noii dictaturi personale a lui Ceausescu, instalata in vara lui '72 sub numele de "mica revolutie culturala" in presa occidentala, dovada protestele mele in ziarele franceze si germane si demisia mea categorica din "functiile" mele ! (Nota bene: eram membru de partid de vreo trei ani, apoi membru supleant CC, functie pur onorifica, fara retributie baneasca si fara nici un fel de putere executiva, eram redactor sef al revistei Romania literara, de unde primeam singurul meu salariu! Dupa demisia si protestul meu politic fata de seful politic al Romaniei, care in acei ani se bucura de relatii internationale extraordinare si de o adevarata, ciudata, e drept, stima politica in lumea libera, la intoarcerea mea curajoasa in tara, in anul '72, Aprilie, la Congresul Scriitorilor unde nu am fost primit - si nimeni, absolut nimeni nu a protestat, oare in Polonia sau Ungaria s-ar fi intamplat la fel?! - timp de 18 ani (da, optsprezece ani!) nu am avut nici un fel de venit cat de cat fix, iar timp de trei ani nu am avut nici unde locui, pana cand, speriati de un interviu radical dat de mine intr-un mare ziar din Suedia, "tovarasii" l-au evacuat pe colonelul de securitate care ocupa abuziv apartamentul din str. Luterana, proprietate personala a parintilor mei!)

Cine citeste azi acel, succint si deja "celebru", dialog al meu cu generalul de securitate Pletita, poate ca are impresia ca stateam la taclale relaxati la telefon sau la o cafea, cum s-ar intampla azi, in libertate sociala, un dialog intre un scriitor de varf si un politist. Ei bine, nu era deloc asa: eram, in ce priveste "reatia" mea cu acest general, dupa doua penibile anchete de securitate, care au durat ore intregi, Plesita aflandu-se in fruntea unei comisii de colonei, in cladirea ministerului MAI. Anchete prilejuite de nelinistea "organelor" in legatura cu soarta mansucrisului voluminos al romanului meu Bunavestire (ce continea circa 2000 de observatii ale cenzurii!) si care era, dupa vreo trei ani de asteptare, refuzat de doua edituri bucurestene: Cartea Romaneasca, director Marin Preda, si Eminescu", director V. Rapeanu - despre care "tovarasii" aveau "informatii" ca l-am trimis in Suedia. Manuscris confiscat la granita, pe bancheta masinii prietenului meu, editorul suedez Rene Coeckelberghs; si, a doua oara, o alta ancheta iscata de "informatia" reala, e drept, ca as fi trimis acelasi manucris prin "cineva", tot in Suedia. Dupa prima ancheta, umilitoare si extrem de incisiva a sus-numitilor colonei - era prezent si colonelul, viitorul general, Tabacaru, mai traieste oare? - mi s-a inapoiat, cu scuze, mansucrisul vouminos al romanului, cu rugamintea sa explic pe o singura coala de hartie "motivele" pentru care l-am incredintat unui editor strain. (?!) Si, repet a suta oara: aceasta explicatie sau declaratie, cum vreti s-o numiti - in care declaram ca sunt proprietarul acestui text si l-am dat doar spre consultare unui editor prieten - este singura foaie scrisa de mana mea, "olografa", pe care eu, autorul si omul care sunt, a incredintat-o vreodata securitatii comuniste in lungile si furtunoasele decenii pe care le-am trait, eu, scriitorii si artistii romani, ca si intreaga suflare romaneasca.

A, se spune ca am "turnat", verbal bineinteles, si am dat "informatii" despre Goma, Tudoran, Eugen Ionescu si Monica Lovinescu? Probabil ca am vorbit despre aceste persoane publice cand eram sicanat sau asaltat la telefon de Plesita (pe care l-am intalnit de doua ori in cladirea ministerului unde functiona si o data in curtea Uniunii Scriitorilor, cand l-am rugat sa-l elibereze pe criticul I. Negoitescu, arestat de doua zile!) sau de alti ofiteri de politie, mai ales la unele intoarceri sau plecari in strainatate, cum li se intampla nu putinor colegi de-ai mei. Sicanati si presati, bietii de ei, cu zecile, sa dea declaratii despre ce au vazut acolo si cu "cine s-au intalnit", fapt, pe care, o spun inca o data, eu nu l-am facut niciodata: n-am dat niciodata asemenea declaratii! O spun fara multa mandrie, probabil ca ma apara si firea mea "aroganta, megalomana", ca si statutul meu de scriitor foarte cunoscut si, nu ignor, poate si zelul sau "sarcina" unor ofiteti, in frunte cu acelasi Plesita, care in unele conversatii se arata fals amabil pentru a ma "neutraliza", cat de cat, probabil, sau pentru a ma impiedica sa ma aliez fatis cu Goma - pe care il primeam in casa (eu si Nichita, singurii, se pare, sciitori romani!) si pe care l-am dus in doua randuri la secretarul CC Burtica. Dupa ce acesta, Burtica, mi-a cerut, barbateste, parerea, despre "cazul Goma". Si care, in prezenta mea, i-a propus apoi lui P. Goma, cand am mers impreuna, sa scrie un articol despre drama recenta in acele zile, cutremurul din 4 Martie, articol ("reportajul" cum apare el in discutia mea telefonica cu Plesita) care a aparut pe prima pagina a revistei Romania literara si care, am aflat ulterior, a facut o "proasta impresie" vechii emigratii culturale de la Paris! Tot tov. Burtica i-a promis lui Goma ca-i publica un roman, dupa ce, in prezenta noastra, a telefonat la o editura unde era oprita o traducere a scriitorului, din Faulkner parca, si care a aparut a doua zi, inlesnindu-i traiul scriitorului care in vremea aceea vietuia muncind mai ales prin unele ateliere de pictori! In acelasi moment, de fata cu Goma, mie tov. Burtica mi-a promis ca mi se va publica romanul Bunavestire, anulandu-se sutele de obiectii ale cenzurii, iar lui Goma i-a facut aceeasi promisiune, de a-i publica o carte - Goma, de fapt, s-a si prezentat a doua zi cu manuscrisul unui roman - cu conditia, insa, sa nu-l mai atace direct pe seful statului. Dar Goma, dupa cateva saptamani, a dat din nou interviuri critice unor jurnalisti straini, mentionandu-l pe Ceausescu, iar Burtica si-a retras promisiunea facuta lui. Fata de mine, insa, el s-a tinut de cuvant, mi-a publicat romanul, la sugestia mea la o editura din Iasi; si a si platit pentru aceasta - ca si pentru alte insubordonari probabil! - a fost exclus din aparatul CC, curand dupa aceasta!

Iata, cateva din "colaborarile" lui Breban cu… nu stiu cine! Oare jurnalistii nabadaiosi de azi isi dau seama ca prezinta unele dintre aceste nume si fapte unor insi care nu au trait acele vremuri teribile, infricate si umilitoare la extrem, momente si ani in care unii dintre noi incercam nu numai sa supravietuim, dar si sa reinsufletim, sa dam o noua fata, valoare, precum si o minima demnitate literaturii si culturii romane, dupa anii sufocanti si criminali ai stalinismului?! Anii dusmanosi si distrugatori ai traditiei si valorilor comunitatii noastre, ani ai minciunii si ai grosolanei propagande bolsevice, in care au fost calomniate, murdarite nume de ctitori ai culturii, ca Titu Maiorescu, Iorga sau Eugen Lovinescu, arestati sau exclusi din activitatea lor exemplara, insi ca V. Voiculescu, Lucian Blaga si G. Calinescu?! Nume pe care, impreuna cu scrierile lor, generatia noastra, zisa "saizeci", i-a repus in drepturi, la loc de cinste!!

Iata, domnii mei, pentru ce "fapte" este trimis Nicolae Breban in judecata! Vi se pare ca… s-a schimbat ceva in "noua noastra Romanie"? Coruptia grosolana a unor functionari publici, platiti cu salarii grase, functionari care, dupa ce "voteaza", in "consiliu", se grabesc sa arunce ziarelor si agentiilor de presa un nume, un autor, aflat in totala necunostinta de cauza, fara sa-l invite sau sa-l intrebe, aruncandu-i numele si opera de o viata (circa 15.000 de pagini din care s-au hranit nu putine generatii de lectori si mii si mii de cetateni romani din toate straturile sociale!) in forfota si tumultul nu totdeauna foarte curat al vietii publice si al presei "de informatii". Sau, nu cumva mai degraba, de "scandal"?! Oare, dupa doua decenii de la revolutie, mai avem noi nevoie de un scandal pentru a "informa"? Sa fie oare visata si presupusa democratie si demnitate a persoanei pe solul nostru romanesc inca deziderate de neatins?! Sau e oare acest primitivism civic un "blestem" al istoriei si al fiintei noastre, urme ale fanariotilor si ale asa-zisului comunism?

Nu - omul si autorul - cetateanul care sunt nu cred intr-un asemenea "blestem" si, ca si in ultimele mele texte, in nici un fel de fatalitate care ar apasa asupra noastra. Si pentru acest lucru, nu sunt din cale afara de indignat de ce mi se pune, grabit si cam grosolan, fara dovezi, in carca, incercat dupa cum se stie si "alte dati" cu samavolnicii ale puterii. E adevarat ca ma simt ispitit sa-i chem eu in fata instantei judiciare pe acesti "domni necunsocuti" (oare vechiul meu amic, poetul Mircea Dinescu a intins si el o mana?) sa explice public ce i-a impins, la sfarsitul carierei mele, sa ma astepte la venirea in tara, inca o data, cu aceste "flori otravite", cu aceste "flori ale raului"! Ce castiga domniile lor, dupa ce i-au murdarit si calomniat, post-mortem, pe marii scriitori care s-au numit Ion Caraion, Stefan Augustin Doinas sau pe carturarul ce purta numele lui Adrian Marino, publicat pe trei continente, inchis si umilit un deceniu si jumatate de romanii stalinisti? Ca si, recent, pe candidul poet si trubadur moldovean Cezar Ivanescu, care a vrut sa se lege "inca o data" cu lanturi in cladirea Uniunii Scriitorilor, dupa ce intreaga lui creatie si poezie fusesera ani lungi legata cu lanturi de o putere politica!

Da, as fi ispitit sa cer sa mi se explice si mie ce castiga acesti domni sau cei care i-au incitat la "aceasta fapta", care, e drept, in primul ceas, m-a facut sa rad! Ce "castiga" ei, dar si noi, atunci cand umilim si terfelim in ochii multimii, numele sacre ale creatorilor de valori, intr-un moment in care aspiram sa iesim inca o data, dupa decenii lungi de suferinta, in lume, recastigandu-ne, cum se spune, dreptul la stima si recunoastere a statelor vecine, europene!

Acelasi, dintotdeauna, senin in spirit,
Nicolae BREBAN
Paris, 9 aprilie 2011

Sursa: http://blog.ideeaeuropeana.ro/nicolae-breban-trimis-in-fata-justitiei-comunicat-de-presa-346.html

Breban – colaborator al securităţii?

http://blog.ideeaeuropeana.ro/breban-colaborator-al-securitatii-313.html
http://blog.ideeaeuropeana.ro
http://ideeaeuropeana.wordpress.com/

duminică, 10 aprilie 2011

Breban – colaborator al securităţii?

Aura Christi
Breban – colaborator al securitatii?

„Alte popoare au sfinti, grecii au intelepti.
S-a spus, pe drept cuvant, ca un popor nu se caracterizeaza
atat prin oamenii mari pe care ii are, ci mai mult prin felul in care ii recunoaste
si ii stimeaza pe acestia.”
Friedrich Nietzsche


Autorul Buneivestiri, Nicolae Breban, nascut la Baia Mare, in data de 1 februarie 1934, este fiul preotului greco-catolic, Vasile Breban, inchis sub unguri. Bunicul sau, Nicolae Breban, protopop in comuna Cicarlau, a inaltat o catedrala, gratie eforturilor d-sale luand fiinta, dupa cum se stie, cateva scoli in Ardeal. Breban debuteaza tarziu, purtand mai bine de un deceniu, stigmatul de „dusman al poporului”, purtand „steaua galbena” a individului – in perceptia cerberilor regimului comunist – cu o provenienta „suspecta”. Aceeasi problema, legata de „originile nesanatoase”, o au, de altfel, si alti colegi de generatie ai d-sale – generatie numita de criticii literari, saizecista, una dintre cele mai stralucite, date culturii romane in perioada postbelica – Nichita Stanescu, nepot de general alb-gardist: Cereaciukin, Matei Calinescu, fiu de burghezi si intelectuali din perioada interbelica, Cezar Baltag, fiu de preot basarabean.
Breban debuteaza tarziu, la 31 de ani, stralucit, in 1965, cu romanul Francisca, prezentat de Matei Calinescu. Publica, apoi, imediat, In absenta stapanilor (1966), avand o incredibila ascensiune, un urcus destinal fulminant, dupa ce dictatorul se opune fatis invadarii Cehoslovaciei lui Alexander Dubček – Uniunea Sovietica si aliatii din Pactul de la Varsovia, cu exceptia Romaniei, dupa cum se stie, invadeaza Cehoslovacia – moment istoric crucial care da fiinta fenomenului de eliberare politica numit „Primavara de la Praga”. Anul 1968, de buna seama, a schimbat, apropo, lumea, „chiar daca va convine sau nu”, sustine deputatul european Daniel Cohn-Bendit. 1968 a schimbat in esente inclusiv Romania, dupa marasmul proletcultist iscandu-se o boare de liberalizare, care a starnit simpatia, ba chiar admiratia a nu putini intelectuali romani fata de Ceausescu. In acel context, Breban cunoaste – cu vorbele marelui critic Eugen Negrici – „o glorie de neegalat”. Astfel, dupa primele doua romane, in 1968 – an declarat de critica de specialitate drept an al romanului! – vede lumina tiparului Animale bolnave. In acel context istoric de liberalizare, la Congresul al X-lea al PCR, din 6-12 august 1969, tanarul Breban este ales membru supleant al Comitetului Central. In 1971, are loc premiera filmului artistic Printre colinele verzi (scenariul si regia de Nicolae Breban), o ecranizare a romanului Animale bolnave.
„Filmul nu este agreat de catre oficialitatile comuniste – noteaza Laura Pavel in nota biobliografica inserata la inceputul volumului Breban 70 (Editura Ideea Europeana, 2004) – fiind inclus insa in selectia oficiala a Festivalului International de la Cannes. Prezent la Paris, cu acest prilej, Nicolae Breban este socat de Tezele din Iulie, prin care Ceausescu va declansa, dupa model maoist, revolutia culturala. Dezavuand public politica regimului din Romania, prin interviuri acordate presei occidentale, scriitorul isi anunta, in semn de protest, demisia din functia de redactor-sef al Romaniei literare”. In jurnalul sau, intitulat Un roman la Paris, Dumitru Tepeneag – singurul cetatean roman (dupa Regele Mihai I), caruia i s-a retras cetatenia prin decret prezidential – nota, referitor la acea radicala ruptura brebaniana cu sistemul ceausist, urmatoarele:

„22 septembrie 1971. In sfarsit, Le Monde a publicat si articolul despre Breban: «Craignant un retour au dogmatisme, le rédacteur en chef de la revue La Roumanie littéraire donne sa démission» (...) 23 septembrie 1971. Stirea despre demisia lui Breban a fost reluata de mai multe ziare franceze, engleze, germane. Breban se simte foarte mandru”.

In data de 16 februarie 1971, in Romania, „are loc sedinta comuna a comitetului organizatiei de partid si a biroului Uniunii Scriitorilor, in care este incriminat faptul ca” Breban „si-a prelungit sederea in strainatate, fara sa aiba dezlegare la plecarea din tara decat pentru o perioada limitata” si, cititi cu atentie?,

„se propune excluderea lui Nicolae Breban din biroul Uniunii, precum si excluderea sa din randurile membrilor supleanti ai CC al PCR si din randurile membrilor PCR. In aceeasi zi, in sedinta de lucru a CC al PCR, propunerile confratilor sunt insusite si supuse spre aprobarea plenarei Comitetului Central. (s.n.) Intors in tara in luna aprilie, dupa o calatorie prelungita in Franta si R.F. Germania, refuzand insa sa se autoexileze, scriitorul devenise indezirabil pentru autoritatile comuniste. (s.n.) Este marginalizat, supravegheat si impiedicat sa mai calatoreasca in strainatate pana in 1975, desi obtinuse deja si cetatenia germana. Infruntand aceste conditii potrivnice, el se consacra, in exclusivitate, scrisului, fiind, dupa marturisirea sa, «singurul meu raspuns posibil, firesc, desi paradoxal pentru unii»”.

Breban intra, asadar, in marginalitate sociala. Publica o data la cativa ani cate un roman, luptand cu organismele cenzurii comuniste. Una dintre cele mai acerbe lupte cu cenzura romancierul o duce pentru publicarea uneia dintre capodoperele sale, Bunavestire, refuzate de Editurile Cartea Romanesca si Eminescu. Este anchetat de securitate. In acel context, al anchetelor la securitate, il cunoaste si pe generalul de securitate Nicolae Plesita. Romanul Bunavestire vede, totusi, lumina tiparului in 1977 la Editura Junimea din Iasi si este atacat virulent in plenara C.C. al P.C.R. din 28-29 iunie 1977, atac preluat fara cracnire de intreaga presa de partid si cea literara din tara.
Avand cetatenie germana si, respectiv, pasaport german – Mama romancierului, Olga Constanta Esthera Böhmler-Breban vine dintr-o familie de nemti emigrati din Alsacia – Breban calatoreste in strainatate, stabilindu-se, intr-un tarziu, la Paris, si continuand, maniacal, sa scrie si sa publice in tara, la prestigioase Case de Edituri din strainatate, inclusiv trei romane la prestigioasa editura pariziana Flammarion. Revolutia din 1989 il readuce din exil acasa, in Romania, unde domnul Andrei Plesu, in primavara anului 1990, il invita sa preia revista Contemporanul, infiintata la 1881 si editata, la ora actuala, de trustul Contemporanul. Da. Autorul Buneivestiri se intoarce definitiv in Romania, tara in care Nicolae Breban s-a nascut si a creat o opera romanesca de prim rang, devenind unul dintre cei mai mari scriitori romani. Unul dintre cei mai atacati scriitori romani. Unul dintre cei mai izolati scriitori romani. Unul dintre cei mai calomniati scriitori romani.  
Breban scrie si publica ritmic: romane, eseu, poezie, traduceri, teatru. Este iubit si denigrat in egala masura. Este aplaudat, calomniat… Este invidiat si adulat in egala masura pentru uriasa-i forta creatoare de nestavilit, pentru forta de a fi el insusi, de a fi liber, unic, vulcanic, intempestiv, covarsitor de viu, pentru forta-i de a fi un soi de pegas nabadaios si genial, un cal de cursa lunga, imposibil de imblanzit de nici una dintre dictaturi, inclusiv de cea postdecembrista, „de catifea”, dupa cum i s-a spus nu o data. Vocatia lui nu este, n-a fost niciodata, vorbind in limbajul lui Napoleon, politica; Vocatia d-sale este, previzibil pana la monotonie, Romanul. Romanul polifonic, clasic, romanul ca o constructie enorma, asa cum l-au vazut, l-au visat uriasii: Dostoievski, Tolstoi, Proust, Musil.

...La circa o luna dupa ce romancierul implineste 77 ani, la circa 35 de ani scursi de la publicarea, in 1977, a romanului Bunavestire, in anul de gratie 2011, in Postul Sfintelor Sarbatori Pascale, aflam, cu surprindere, ca, brrrr, surse din Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii (CNSAS) sustin faptul ca „Nicolae Alexandru Breban a fost colaborator al fostei Securitati”. Aflam din aceeasi sursa (ca si cand ai citi un raport al securitatii, si nu rezultatele unei investigatii, nu-i asa?) ca „Directia de investigatie a constatat ca Nicolae Alexandru Breban a fost colaborator al fostei Securitati, au declarat, miercuri, surse din CNSAS” si ca „Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii (CNSAS) a cerut Curtii de Apel Bucuresti sa constate calitatea de colaborator al fostei Securitati a scriitorului Nicolae Breban”. Nu exista, asadar, o decizie a Curtii de Apel. Exista o constatare a Directiei de investigatie, conform careia „Nicolae Alexandru Breban a fost colaborator al fostei Securitati”. Constatarea abuziva, grosolana, calomnioasa este preluata de intreaga presa nationala; si nu numai de cea nationala. Curios, lucrurile – in conditiile dictaturii cu papion instaurate de cativa ani in tara – se intampla intrucatva ca in 1977, cand romanul Bunavestire a fost, spuneam, atacat virulent in plenara CC al PCR din 28-29 iunie 1977. (Vezi, in aceasta ordine de idei, un dosar ce contine un fragment din atacul brutal la adresa romanului si a autorului, proferat in Plenara CC al PCR de catre Titus Popovici, in Bunavestire, Editia a IV-a, cu un argument al autorului, prefata, tabel cronologic si note de Laura Pavel, Editura Paralela 45, 2002). Iar acel atac virulent a fost preluat – intr-un salbatic regim dictatorial – de intreaga presa de partid din tara. „Alte masti, aceeasi piesa,/Alte guri, aceeasi gama,/Amagit atat de-adese/Nu spera si nu ai teama.”

Breban – colaborator al securitatii?

Da, am pus un semn de intrebare, absolut firesc in acest caz, desi cunosc, de buna seama raspunsul. Il cunosc, de altfel, si nu putini jurnalisti, scriitori (de pilda, Dorin Tudoran, Cristian Teodorescu si Emil Hurezeanu, zelosii calomniatori ai romancierului, nu-i asa?), colegi ai domnului acad. Nicolae Breban. Cu toate acestea... majoritatea a preluat stirea abuziva, grosolana. Stirea calomnioasa a fost multiplicata cu o viteza, hélas, abracadabranta, cu o iuteala de vis, cu un spirit organizatoric formidabil, de necrezut cand vorbim de iubita noastra, sarmana noastra, primitiva noastra Romania; ma gandesc... asa, visator, ca in cazul in care acea viteza, acea miraculoasa energie, graba de a macula cu orice pret un mare romancier, acea harnicie de a raspandi o calomnie incredibila ar fi fost folosite in sens constructiv, sa zicem, la constructia autostrazilor in Romania, tara noastra s-ar fi acoperit mirabil, peste noapte, de o retea de autostrazi mi-nu-na-te, care, din punct de vedere calitativ, ar fi batut soselele germane, zau! Nu putine dintre ziare, asadar, cotidiane, editii on line, agentii de stiri, au preluat, ca material „ilustrativ”, cum ar veni, stenograma unor convorbiri purtate de romancierul Breban cu generalul de securitate Plesita, convorbiri reproduse trunchiat. Asa „se cuvine”: sa reproduci informatiile trunchiat – inclusiv, culmea!, succinta bio-bibliografie; cand nu-ti convine, se bricoleaza, se ajusteaza, iar la nevoie: se da cu toporul, se da cu barda, amputandu-se o buna parte din biografia unui individ incomod, nu conteaza cine este el, ce anume a facut in viata, nu conteaza ca ii faci rau; in conditiile enormei crize morale care clatina la radacini societatea romaneasca, nu mai conteaza absolut nimic: poti sa spui ce vrei, cui vrei, despre oricine vrei, oriunde, oricand, oricum!!! – important e sa omiti tot ceea ce este strident intr-un cadru dat, prestabilit, tot ce nu este „pe linie” GDS-sista, „pe linie” CNSAS-isita, sa smulgi din context, dupa cum iti convine, imprimand, nu-i asa?, unghiul din care „trebuie” citit un text, interpretata o stire conform „ultimelor indicatii de partid”, da? Si din ce motive, ma rog frumos?

Eugen Simion: Niciodata nu se spune, nu s-a vorbit, de pilda, ce reprezinta grupul GDS in lumea literara de astazi. Este pentru prima data cand vad si eu un scriitor ca vorbeste, scrie cinstit despre toate aceste lucruri: ce este cu emigratia romaneasca, cu exilul romanesc si asa mai departe. Toata lumea are un fel de complex: sa nu zica asta, sa nu se supere – daca se supara cineva care e foarte puternic, il taie de pe toate listele – si asa mai departe. Ceea ce se intampla, s-a intamplat.
Aura Christi: De 20 de ani, domnule profesor, suntem taiati de pe toate listele… E o informatie aceasta si nimic altceva.
Eugen Simion: Va mirati ca nu am fost de douazeci de ani in aceasta lume? Nu am fost, pentru ca am fost marginalizati! Foarte dur si fara prea multe comentarii...”

Am reprodus adineaori un fragment din conferinta organizata de revista Contemporanul in noiembrie 2009 pe marginea volumului-eveniment Tradarea criticii, scris de Nicolae Breban si aparut la Editura Ideea Europeana. Tradarea criticii – o carte incomoda, scortoasa, in care Breban aseaza fata in fata doua realitati: cea dejisto-stalinista si cea postdecembrista, asemanatoare si in urmatorul punct: modul in care sunt tratate personalitatile majore ale culturii romane, acestea fiind marginalizate, dupa cum sustineam si alte dati, denigrate, un rol important in aceasta ordine de idei revenindu-le Grupului de Dialog Social – un grup transformat in secta culturala ultraexclusivista – si CNSAS-ului. Tradarea… este, asadar, repet, o carte incomoda, crispanta, provocatoare; un opus socant pentru unele spirite, un volum polemic, care va deranja, in continuare, nu putine spirite. (Ca si Aventurierii politicii romanesti. O istorie dramatica a prezentului – un opus brebanian incendiar, publicat de curand in format digital de Editura CorectBooks, apoi, in format clasic, de Editura Muzeului National al Literaturii Romane.) deranjeaza si va deranja cu atat mai mult, cu cat patetismul brebanian, de sorginte elina, este de o luciditate greu de contestat, atentie, daca spiritul nu-ti este corupt. Tradarea criticii este o carte scrisa de un romancier important, care in trecut a fost membru supleant in CC, dar dupa Tezele din Iulie ’71, spuneam, Breban si-a dat demisia, la Paris, in Le Monde, si s-a intors in tara, devenind unul dintre cei mai importanti disidenti din Estul Europei. O parte din ilustrii domniei sale colegi – e vorba, nota bene, de nume greu de trecut cu vederea: Manolescu, Adamesteanu, Doina Uricaru, bunaoara; dar exista si altele, din pacate pentru ei – se opresc, referindu-se la acest segment din cariera brebaniana pana la acest dar, calomniindu-l astfel pe unul dintre cei mai mari romancieri romani; o jumatate de adevar este egal calomnie.
Marginalitatea in care a trait si a scris – fara a avea vreun venit – autorul Buneivestiri sub Ceausescu, calomnia, zvonistica denigratoare – o industrie inventata, pusa la punct, perfectata si folosita ca instrument de propaganda atat de organele represive de sub dictatura, cat si de actualul GDS, pardon, CNSAS, nu-i asa? – iata, in chip extrem de straniu, explicabil insa, continua si dupa ’89. O alta carte careia i-am dedicat – in Contemporanul – o dezbatere in toamna anului 2008 este Iluziile literaturii romane, semnata de domnul profesor Eugen Negrici, si aceasta incomoda, scortoasa, stralucita. Cred cu fermitate ca aceste doua carti, spuneam la acea conferinta de acum circa doi ani, vor da o directie in literatura romana; sunt, ambele, o provocare pentru spiritul critic, si nu numai. Reprezinta un dus rece pentru critica romana, dar nu mai putin pentru societatea de azi, cu conditia sa aiba parte de o receptare adecvata, de o analiza critica lucida, pertinenta – ceea ce, sa recunoastem inca o data, ne lipseste. Si e un lucru de o gravitate extrema acesta.
In seara zilei de 6 aprilie 2011, cand internetul, ziarele, agentiile de stiri au fost invadate de acest bine regizat „linsaj public” al unuia dintre cei mai importanti romancieri romani, l-am sunat pe Mircea Dinescu, ex-poetul erijat, spre ghinionul lui sarmanul, in „procuror al natiunii”. Volubilul Mircea Dinescu a fost cam… monosilabic, da, cu subsemnata la telefon, ba mai mult decat atat: s-a cam balbait de cateva ori, principalul argument adus in favoarea colaborarii cu securitatea a autorului Animalelor bolnave fiind, tineti-va bine...
– Ce sa fac, daca Nicolae a stat la taclale cu Plesita?
Am mai aflat de la Mircea Dinescu ca nu e obligatoriu sa ai un angajament semnat cu securitatea, ca sa fii acuzat de colaborare cu organele securitatii. Sa inteleg ca, in limbajul dambovitean vorbind, merge si asa, va trece si asa acuza de colaborator al securitatii in „cazul Breban”, da? Tot atunci, in timpul aceleiasi convorbiri, ex-poetul Dinescu mi-a adus la cunostinta ca Breban poate – ca sa vezi!, i se da, totusi, o sansa nesperata – sa… se apere, ca si cand ar fi uitat cine este Breban, ca si cand n-ar fi stiut cine este Breban sau ca si cand n-ar fi avut chef sa-si aduca aminte cine anume este Nicolae Breban.
Breban nu se va apara, de buna seama. Maramuresanul Breban va lovi in plin, atacand…, nu, nu CNSAS-ul – un organism cel putin straniu, care bantuie societatea romaneasca postdecembrista ca o fantoma, nu-i asa? Breban va ataca „fabricatorii”, „facatorii de dosare”, membrii de varf ai CNSAS, intre care, pare-se, figureaza inclusiv dl Dinescu. (Apropo, ma intreb ce surprize am putea avea daca am consulta stenogramele netrunchiate ale modului dlui Dinescu de „a sta la taclale” cu generali de securitate, cu dictatorul sau cu securistii implantati la USR, pe vremuri… Cine urmeaza pe listele CNSAS dintre cei care au „stat la taclale” cu agenti trimisi de securitatea ceausista, cu generali, colonei, grabiti sa ancheteze fiecare scriitor, medic, inginer, fiecare intellectual de varf, revenit din strainatate in Romania socialista, pe vremuri, sub dictatura? Cine urmeaza, asadar? Liiceanu? Dinescu? Plesu? Patapievici? Sau, poate, subsemnata? Si eu, apropo, am fost anchetata de securitate.)
Breban va apara cei cativa mari scriitori, denigrati, calomniati ignobil de acest tot mai dubios CNSAS, care s-a discreditat complet, devenind tot mai penibil, tot mai fara... Dumnezeu. E limpede ca CNSAS duce o politica antinationala, atacand valorile care fac parte din patrimoniul spiritual al acestei tari. E suficient sa ne referim, iar si iar, la nume ca Stefan Augustin Doinas, Nicolae Balota, Cezar Ivanescu, Adrian Marino, Augustin Buzura, Eugen Uricaru, Ion Caraion.
CNSAS-ului nu-i va ramane – prin „junii” sai calomniatori, prin recentii denigratori ai romancierului Breban, prin functionarii bine platiti din bani publici de altfel, prin „junii facatori” de dosare, care vor fi atacati in instanta, de asta data, nominal pentru calomnie si pentru un grosolan abuz in serviciu – decat un lucru „de nimic”: sa-l linseze la propriu pe Breban in Piata Universitatii, sa-i improaste la propriu cu noroi statuia sau, de ce nu?, sa-l arda pe rug – ca in Evul Mediu, sau ca in alte vremuri, da – odata cu cartile Mariei Sale, Autorul, adunate din bibliotecile lumii, nu-i asa?

Breban nu are de pierdut nimic.
Absolut nimic.
Domnia Sa si-a facut datoria: s-a exprimat, urmandu-si orbeste, maniacal, Vocatia.
Teama mi-e insa ca daca va reusi CNSAS-ul, spuneam, sa-l arda pe autor, laolalta cu toate cartile scrise de d-sa, tomuri langa alte tomuri, peste treizeci si cinci de titluri, pastrate in bibliotecile lumii, va ramane un gol in literatura romana, gresesc?
Un gol greu de neglijat pentru biata literatura romana majora, cu modernitatea-i amputata, schilodita, trunchiata.
7 aprilie 2011


Continuare:

http://blog.ideeaeuropeana.ro/breban-colaborator-al-securitatii-313.html
http://ideeaeuropeana.blogspot.com/2011/04/breban-colaborator-al-securitatii.html
http://ionlazu.bibro.net/?p=2405

Anul Contemporanul (1881-2011)

CV Nicolae BREBAN
Nicolae Breban (nume literar al lui Nicolae Alexandru Breban), romancier, eseist, poet, dramaturg, publicist (n. 1 februarie 1934, Baia Mare), unul dintre cei mai importanti romancieri romani. Familia Breban se refugiaza la Lugoj, unde tatal scriitorului va functiona in cadrul Episcopiei Unite (1940-1941). Nicolae Breban isi incepe, in acest oras banatean, studiile gimnaziale si liceale. Este exmatriculat, datorita originii sale sociale „nesanatoase”, din penultima clasa a Liceului „Coriolan Brediceanu” din Lugoj. Absolva, la fara frecventa, Liceul „Oltea Doamna” din Oradea (1952), dupa ce se angajase ca functionar in acest oras. Intentioneaza sa se inscrie la Politehnica, fiind nevoit sa intre, mai intai, ca ucenic la fostele Uzine „23 August” din Bucuresti, unde lucreaza la sudura si strungarie, calificandu-se apoi in meseria de strungar fier. Se inscrie la Facultatea de Filosofie, „masluind actele”, dupa cum marturiseste in Confesiuni violente, fiind dat insa afara dupa sase luni (1953). Lecturile sale din Nietzsche si Schopenhauer il fac, de altfel, sa devina suspect pentru decanul Athanase Joja. Devine student la germana, la Facultatea de Filologie din Cluj, pe care o abandoneaza dupa un an. Are, apoi, la insistentele tatalui sau, o tentativa de a urma dreptul (1955-1956). Debut literar in revista Viata studenteasca (nr. 5, 1957), cu schita Doamna din vis. Este, alaturi de Nichita Stanescu, unul dintre varfurile generatiei saizeci.
In plina epoca de liberalizare, declansata dupa celebra „Primavara de la Praga”, care in opinia deputatului european Daniel Cohn-Bendit, „chiar daca va convine sau nu”, a schimbat lumea, deci, in consecinta si Romania, singura tara dintre aliatii Pactului de la Varsovia, care a refuzat sa invadeze, impreuna cu Uniunea Sovietica, Cehoslovacia in 1968, Nicolae Breban este ales membru supleant al CC al PCR. Aflandu-se la Paris, in Le monde, isi da demisia (1971, Tezele din Iulie), in semn de protest fata de inceputul dictaturii personala a lui Ceausescu – una dintre cele mai salbatice si primitive dictaturi din Estul Europei. In jurnalul sau, intitulat Un roman la Paris, Dumitru Tepeneag – singurul cetatean roman (dupa Regele Mihai I), caruia i s-a retras cetatenia prin decret prezidential – nota, referitor la acea radicala ruptura brebaniana cu sistemul ceausist, urmatoarele: „22 septembrie 1971. In sfarsit, Le Monde a publicat si articolul despre Breban: «Craignant un retour au dogmatisme, le rédacteur en chef de la revue La Roumanie littéraire donne sa démission» (...) 23 septembrie 1971. Stirea despre demisia lui Breban a fost reluata de mai multe ziare franceze, engleze, germane. Breban se simte foarte mandru”. In data de 16 februarie 1971, in Romania, „are loc sedinta comuna a comitetului organizatiei de partid si a biroului Uniunii Scriitorilor, in care este incriminat faptul ca” Breban „si-a prelungit sederea in strainatate, fara sa aiba dezlegare la plecarea din tara decat pentru o perioada limitata” si „se propune excluderea lui Nicolae Breban din biroul Uniunii, precum si excluderea sa din randurile membrilor supleanti ai CC al PCR si din randurile membrilor PCR. In aceeasi zi, in sedinta de lucru a CC al PCR, propunerile confratilor sunt insusite si supuse spre aprobarea plenarei Comitetului Central. Intors in tara in luna aprilie, dupa o calatorie prelungita in Franta si R.F. Germania, refuzand insa sa se autoexileze, scriitorul devenise indezirabil pentru autoritatile comuniste. Este marginalizat, supravegheat si impiedicat sa mai calatoreasca in strainatate pana in 1975, desi obtinuse deja si cetatenia germana. Infruntand aceste conditii potrivnice, el se consacra, in exclusivitate, scrisului, fiind, dupa marturisirea sa, «singurul meu raspuns posibil, firesc, desi paradoxal pentru unii»”.
Romanul Bunavestire, aparut, in sfarsit, dupa lupte acerbe ale autorului cu cenzura, este atacat cu brutalitate: „Dupa amanari si tracasari prelungite datorate cenzurii comuniste, la Editura Junimea din Iasi apare Bunavestire, roman scris intre anii 1972-1974. Cartea fusese refuzata, pe rand, de Editurile Cartea Romaneasca si Eminescu. Acest «roman exceptional», cum fusese caracterizat cu promptitudine de catre Nicolae Manolescu, «scris cu verva, sarcastic, grotesc, stilistic inepuizabil si original», este incununat cu Premiul Uniunii Scriitorilor. Dupa aparitie, romanul este incriminat cu vehementa in plenara CC al PCR din 28-29 iunie”. Un fragment din atacul brutal la adresa romanului si a autorului, proferat in Plenara CC al PCR de catre Titus Popovici, dupa care de indata au urmat atacuri in cele mai importante foi culturale si de partid la adresa aceleiasi capodopere brebaniene, Bunavestire, este inserat in Editia a IV-a a romanului (Editura Paralela 45, 2002). Acelasi roman figureaza printre primele zece romane ale secolului al XX-lea intr-o ancheta initiata de revista Observatorul cultural (nr. 45-46, 3-15 ianuarie, 2001).
Este mentinut in marginalitate sociala pana in 1989, fiind unul dintre cei mai atacati scriitori sub dictatura ceausista, dar si dupa Revolutia din 1989. Astfel, autorul Buneivestiri este acuzat abuziv, calomnios, de catre CNSAS de faptul ca „a fost colaborator al fostei Securitati”. Astfel, in data de 6 aprilie 2011, se inregistreaza o tentativa de „linsaj public” de cea mai joasa extractie, pe toate canalele media fiind difuzata o stire trunchiata, tendentioasa, evident calomnioasa.
Dupa 1989 revine din exil, propunand megaproiecte. Astfel, publica in circa douazeci ani, trilogia romanesca Amfitrion (1994), tetralogia epica Ziua si noaptea, tetralogia memorialistica Sensul vietii. Din romanele publicate mentionam: Francisca (1965, Premiul „Ion Creanga” al Academiei Romane), In absenta stapanilor (1966), Animale bolnave (1968, „romanul anului” si Premiul Uniunii Scriitorilor), Ingerul de ghips (1973), Bunavestire (1977), Don Juan (1981), Drumul la zid (1984), Panda si seductie (1992), trilogia Amfitrion (1994), tetralogia Ziua si noaptea. Volume de eseuri: O utopie tangibila (1994), Confesiuni violente (1994), Riscul in cultura (1996), Spiritul romanesc in fata unei dictaturi, Fr. Nietzsche. Maxime comentate, Vinovati fara vina, Tradarea criticii (2009), Aventurierii politicii romanesti. O istorie dramatica a prezentului (2010) etc. Poezie: Elegii parisiene (1992, ed. a II-a, 2006). Teatru: Teatru (Viata Romaneasca). Traduceri: Rainer Maria Rilke, Elegii duineze (2006), J.W. Goethe, Elegiile romane (2009). Memorii: tetralogia Sensul vietii, Stricte amintiri literare.
Romanele sale au fost traduse in suedeza, franceza, rusa, engleza, bulgara, engleza etc. Publica trei romane la prestigioasa Editura Flammarion, Paris: In absenta stapanilor (1983), Bunavestire (1985), Don Juan (1991).
Din ianuarie 2009, devine membru titular al Academiei Romane. Este membru al Uniunii Scriitorilor din Romania. Director al revistei Contemporanul, editata de trustul Contemporanul.

CV Aura Christi
Aura Christi (nume literar al Aureliei Potlog) s-a nascut la Chisinau, la 12 ianuarie 1967. Este absolventa a Liceului teoretic roman-francez „Gh. Asachi” (1984) si a Facultatii de Jurnalism a Universitatii de Stat (1990). Debut absolut – 1983.
Carti de poezie: De partea cealalta a umbrei, 1993; Impotriva Mea, 1995; Ceremonia Orbirii, 1996; Valea Regilor, 1996; Nu ma atinge, 1997, 1999; Ultimul zid, 1999; Crini Imperiali, 1999; Elegii Nordice, 2002; Cartea ademenirii, 2003; Ochiul devorator, 2004; Arhitectura noptii, 2008; Gradini austere, 2010.
Carti de eseuri: Fragmente de fiinta, 1998; Labirintul exilului, 2000, 2005; Celalalt versant, 2005; Religia viului, 2007; Trei mii de semne, 2007; Exercitii de destin, 2007; Foamea de a fi, 2010.
Roman: tetralogia Vulturi de noapte: Sculptorul, vol. I, 2001, 2004; Noaptea strainului, vol. II, 2004; Marile jocuri, vol. III, 2006; Zapada mieilor, vol. IV, 2007; Casa din intuneric, 2008; Cercul salbatic, 2010.
Albume de fotografii comentate: Europa acasa (2010), Planeta Israel (2010).
Premii literare: Premiul pentru poezie al Ministerului Culturii, 1993; Premiul pentru poezie al Academiei Romane, 1996; Premiul pentru poezie al Uniunii Scriitorilor si al Editurii Vinea, 1997; Premiul pentru eseu al Uniunii Scriitorilor din Moldova, 1998; Premiul pentru poezie „Ion Siugariu”, 1999; Premiul pentru roman al revistei Tomis si al Filialei Dobrogea a Uniunii Scriitorilor, Sculptorul, 2001; Premiul pentru poezie al revistei Antares, 2003; Premiul pentru roman al revistei Convorbiri literare, Noaptea strainului, 2004; Premiul „Autorul anului”, decernat de Asociatia Publicatiilor Literare si Editurilor din Romania, 2007; Premiul pentru roman al revistei Poesis, Casa din intuneric, 2008; Premiul „Opera Omnia pentru poezie” acordat in cadrul Festivalului romano-canadian „Roland Gasparic”, 2009.
Poemele sale au fost traduse si publicate in Germania, Franta, Belgia, Italia, Suedia, Rusia, S.U.A, Bulgaria, Albania.
In 2003, infiinteaza – impreuna cu Andrei Potlog, editorul si fratele Aurei Christi – Fundatia Culturala Ideea Europeana si Editura Ideea Europeana; este unul dintre intiatorii Asociatiei EuroPress si al Editurii EuroPress – institutii de un real prestigiu national, care au mentinut in peisajul literar revista Contemporanul. (2003 – 2010) Este unul dintre fondatorii Asociatiei Contemporanul, editor ale revistei Contemporanul. (2010) Membru al Uniunii Scriitorilor din Romania si al PEN-Clubului.
Ecouri, portrete critice: Aura CHRISTI
(selectiv)
„Iata, in cuvintele Aurei Christi, curgand abundent, din surse ascunse, fluidul vivifiant al poeziei, sa nu ne temem de retorica majusculelor, al marei Poezii.” (Nicolae Balota).
„Aura Christi este cea care poseda cel mai profund sensul tragicului. Discursul sau liric, de o forta verbala si imaginativa exceptionale, nu evita pathosul.” (Sorin Alexandrescu).
„Aici totul e grav. Nici ludicul, nici parodicul, nici oboseala contextului postindustrial si nici tendintele destructurante ale postmodernilor nu au trecere. Modernitatea Aurei Christi e una esentiala, organica, refractara modelor, nazuind spre reinterpretarea semnelor si universaliilor; intrebarile pe care si le pune ea au fost si ale inaintasilor, iar raspunsurile transcend achizitiile, relevand evolutia constiintei in mers, relevand evolutia unei creatoare de mana intai, cu totul personala. Scrieri mai noi, Labirintul exilului (2000), Elegii nordice (2002) si altele confirma consecventa cu sine a unei constiinte exemplare.” (Constantin Ciopraga).
„Faptul ca Gradinile austere au trecut prin PC-ul meu mi-a prilejuit o bucurie, o tulburare de zile aurorale. Nu m-am putut abtine si am citit cateva poeme. N-am mai putut apoi s-o las din mana. M-a invaluit si m-a luat pe sus cutremurata spiritualitate vitala care strabate versurile. Asta nu mi se intampla prea des, citind poezie contemporana”. (Zoltan Terner).
„Dintr-un presupus outsider al generatiei ’90, Aura Christi ajunge o figura pregnanta a congenerilor ei, recupereaza teren (literar) printr-o maturizare cu totul spectaculoasa.” (Mihail Galatanu).
„Mignona si bataioasa, cheltuind pasionalitate, razboinica in pofida fragilitatii, imprastiind texte curajoase pe care amicii internauti nu ezita a le califica «dinamita curata», suparand pe multi, scriind febril, asumandu-si riscurile Balcaniei («linsata», pedepsita, izolata etc.), Aura Christi, citand vorbele «atroce» iubitului Nietzsche, vrea sa devina ceea ce este: poeta. (...) Metamorfoza e izbitoare; discursul a devenit sincopat, auster, de o incantatie adumbrita, cerebrand «viata de vis», testand – prin «poemele de iubire» – temele grave (relatia cu maestrul, divinitatea, moartea, poezia) pentru a conchide ca, doar povestita, viata e traita. Multi dintre exegetii Aurei Christi au subliniat «fulminanta ascensiune» a poetei. Penetranta, Aura Christi a avut sansa de a fi fost vazuta in mediile bucurestene. Dar meritele poetei, dincolo de suportul valoric, stau si in tenacitatea autoconstructiei, promovand – programatic – «ruptura».” (Adrian Dinu Rachieru).

Breban - colaborator al securitatii?

Breban – colaborator al securităţii?

„Alte popoare au sfinţi, grecii au înţelepţi.
S-a spus, pe drept cuvânt, că un popor nu se caracterizează
atât prin oamenii mari pe care îi are, ci mai mult prin felul în care îi recunoaşte
şi îi stimează pe aceştia.”
Friedrich Nietzsche

Autorul Buneivestiri, Nicolae Breban, născut la Baia Mare, în data de 1 februarie 1934, este fiul preotului greco-catolic, Vasile Breban, închis sub unguri. Bunicul său, Nicolae Breban, protopop în comuna Cicârlău, a înălţat o catedrală, graţie eforturilor d-sale luând fiinţă, după cum se ştie, câteva şcoli în Ardeal. Breban debutează târziu, purtând mai bine de un deceniu, stigmatul de „duşman al poporului”, purtând „steaua galbenă” a individului – în percepţia cerberilor regimului comunist – cu o provenienţă „suspectă”. Aceeaşi problemă, legată de „originile nesănătoase”, o au, de altfel, şi alţi colegi de generaţie ai d-sale – generaţie numită de criticii literari, şaizecistă, una dintre cele mai strălucite, date culturii române în perioada postbelică – Nichita Stănescu, nepot de general alb-gardist: Cereaciukin, Matei Călinescu, fiu de burghezi şi intelectuali din perioada interbelică, Cezar Baltag, fiu de preot basarabean.

Breban debutează târziu, la 31 de ani, strălucit, în 1965, cu romanul Francisca, prezentat de Matei Călinescu. Publică, apoi, imediat, ....

Continuare:
http://blog.ideeaeuropeana.ro/breban-colaborator-al-securitatii-313.html

http://ideeaeuropeana.blogspot.com/2011/04/breban-colaborator-al-securitatii.html

http://ionlazu.bibro.net/?p=2405
Editaţi Ştergeţi Permiteţi accesul ▼

cu referire la: Blogul editurii Ideea Europeană » Blog Archive » Breban – colaborator al securităţii? (afişaţi pe Google Sidewiki)

Breban – colaborator al securităţii?

Breban – colaborator al securităţii?

„Alte popoare au sfinţi, grecii au înţelepţi.
S-a spus, pe drept cuvânt, că un popor nu se caracterizează
atât prin oamenii mari pe care îi are, ci mai mult prin felul în care îi recunoaşte
şi îi stimează pe aceştia.”
Friedrich Nietzsche

Autorul Buneivestiri, Nicolae Breban, născut la Baia Mare, în data de 1 februarie 1934, este fiul preotului greco-catolic, Vasile Breban, închis sub unguri. Bunicul său, Nicolae Breban, protopop în comuna Cicârlău, a înălţat o catedrală, graţie eforturilor d-sale luând fiinţă, după cum se ştie, câteva şcoli în Ardeal. Breban debutează târziu, purtând mai bine de un deceniu, stigmatul de „duşman al poporului”, purtând „steaua galbenă” a individului – în percepţia cerberilor regimului comunist – cu o provenienţă „suspectă”. Aceeaşi problemă, legată de „originile nesănătoase”, o au, de altfel, şi alţi colegi de generaţie ai d-sale – generaţie numită de criticii literari, şaizecistă, una dintre cele mai strălucite, date culturii române în perioada postbelică – Nichita Stănescu, nepot de general alb-gardist: Cereaciukin, Matei Călinescu, fiu de burghezi şi intelectuali din perioada interbelică, Cezar Baltag, fiu de preot basarabean.

Breban debutează târziu, la 31 de ani, strălucit, în 1965, cu romanul Francisca, prezentat de Matei Călinescu. Publică, apoi, imediat, ....

Continuare:
http://blog.ideeaeuropeana.ro/breban-colaborator-al-securitatii-313.html

http://ideeaeuropeana.blogspot.com/2011/04/breban-colaborator-al-securitatii.html

http://ionlazu.bibro.net/?p=2405

cu referire la: Blogul editurii Ideea Europeană » Blog Archive » Breban – colaborator al securităţii? (afişaţi pe Google Sidewiki)

Breban – colaborator al securităţii?

Breban – colaborator al securităţii?

„Alte popoare au sfinţi, grecii au înţelepţi.
S-a spus, pe drept cuvânt, că un popor nu se caracterizează
atât prin oamenii mari pe care îi are, ci mai mult prin felul în care îi recunoaşte
şi îi stimează pe aceştia.”
Friedrich Nietzsche


Autorul Buneivestiri, Nicolae Breban, născut la Baia Mare, în data de 1 februarie 1934, este fiul preotului greco-catolic, Vasile Breban, închis sub unguri. Bunicul său, Nicolae Breban, protopop în comuna Cicârlău, a înălţat o catedrală, graţie eforturilor d-sale luând fiinţă, după cum se ştie, câteva şcoli în Ardeal. Breban debutează târziu, purtând mai bine de un deceniu, stigmatul de „duşman al poporului”, purtând „steaua galbenă” a individului – în percepţia cerberilor regimului comunist – cu o provenienţă „suspectă”. Aceeaşi problemă, legată de „originile nesănătoase”, o au, de altfel, şi alţi colegi de generaţie ai d-sale – generaţie numită de criticii literari, şaizecistă, una dintre cele mai strălucite, date culturii române în perioada postbelică – Nichita Stănescu, nepot de general alb-gardist: Cereaciukin, Matei Călinescu, fiu de burghezi şi intelectuali din perioada interbelică, Cezar Baltag, fiu de preot basarabean.

Breban debutează târziu, la 31 de ani, strălucit, în 1965, cu romanul Francisca, prezentat de Matei Călinescu. Publică, apoi, imediat, În absenţa stăpânilor (1966), având o incredibilă ascensiune, un urcuş destinal fulminant, după ce dictatorul se opune făţiş invadării Cehoslovaciei lui Alexander Dubček – Uniunea Sovietică şi aliaţii din Pactul de la Varşovia, cu excepţia României, după cum se ştie, invadează Cehoslovacia – moment istoric crucial care dă fiinţă fenomenului de eliberare politică numit „Primăvara de la Praga”. Anul 1968, de bună seamă, a schimbat, apropo, lumea, „chiar dacă vă convine sau nu”, susţine deputatul european Daniel Cohn-Bendit. 1968 a schimbat în esenţe inclusiv România, după marasmul proletcultist iscându-se o boare de liberalizare, care a stârnit simpatia, ba chiar admiraţia a nu puţini intelectuali români faţă de Ceauşescu. În acel context, Breban cunoaşte – cu vorbele marelui critic Eugen Negrici – „o glorie de neegalat”. Astfel, după primele două romane, în 1968 – an declarat de critica de specialitate drept an al romanului! – vede lumina tiparului Animale bolnave. În acel context istoric de liberalizare, la Congresul al X-lea al PCR, din 6-12 august 1969, tânărul Breban este ales membru supleant al Comitetului Central. În 1971, are loc premiera filmului artistic Printre colinele verzi (scenariul şi regia de Nicolae Breban), o ecranizare a romanului Animale bolnave.

„Filmul nu este agreat de către oficialităţile comuniste – notează Laura Pavel în nota biobliografică inserată la începutul volumului Breban 70 (Editura Ideea Europeană, 2004) – fiind inclus însă în selecţia oficială a Festivalului Internaţional de la Cannes. Prezent la Paris, cu acest prilej, Nicolae Breban este şocat de Tezele din Iulie, prin care Ceauşescu va declanşa, după model maoist, revoluţia culturală. Dezavuând public politica regimului din România, prin interviuri acordate presei occidentale, scriitorul îşi anunţă, în semn de protest, demisia din funcţia de redactor-şef al României literare”. În jurnalul său, intitulat Un român la Paris, Dumitru Ţepeneag – singurul cetăţean român (după Regele Mihai I), căruia i s-a retras cetăţenia prin decret prezidenţial – nota, referitor la acea radicală ruptură brebaniană cu sistemul ceauşist, următoarele:

„22 septembrie 1971. În sfârşit, Le Monde a publicat şi articolul despre Breban: «Craignant un retour au dogmatisme, le rédacteur en chef de la revue La Roumanie littéraire donne sa démission» (…) 23 septembrie 1971. Ştirea despre demisia lui Breban a fost reluată de mai multe ziare franceze, engleze, germane. Breban se simte foarte mândru”.

În data de 16 februarie 1971, în România, „are loc şedinţa comună a comitetului organizaţiei de partid şi a biroului Uniunii Scriitorilor, în care este incriminat faptul că” Breban „şi-a prelungit şederea în străinatate, fără să aibă dezlegare la plecarea din ţară decât pentru o perioadă limitată” şi, citiţi cu atenţie?,

„se propune excluderea lui Nicolae Breban din biroul Uniunii, precum şi excluderea sa din rândurile membrilor supleanţi ai CC al PCR şi din rândurile membrilor PCR. În aceeaşi zi, în şedinţa de lucru a CC al PCR, propunerile confraţilor sunt însuşite şi supuse spre aprobarea plenarei Comitetului Central. (s.n.) Întors în ţară în luna aprilie, după o călătorie prelungită în Franţa şi R.F. Germania, refuzând însă să se autoexileze, scriitorul devenise indezirabil pentru autorităţile comuniste. (s.n.) Este marginalizat, supravegheat şi împiedicat să mai călătorească în străinătate până în 1975, deşi obţinuse deja şi cetăţenia germană. Înfruntând aceste condiţii potrivnice, el se consacră, în exclusivitate, scrisului, fiind, după mărturisirea sa, «singurul meu răspuns posibil, firesc, deşi paradoxal pentru unii»”.

Breban intră, aşadar, în marginalitate socială. Publică o dată la câţiva ani câte un roman, luptând cu organismele cenzurii comuniste. Una dintre cele mai acerbe lupte cu cenzura romancierul o duce pentru publicarea uneia dintre capodoperele sale, Bunavestire, refuzate de Editurile Cartea Românescă şi Eminescu. Este anchetat de securitate. În acel context, al anchetelor la securitate, îl cunoaşte şi pe generalul de securitate Nicolae Pleşiţă. Romanul Bunavestire vede, totuşi, lumina tiparului în 1977 la Editura Junimea din Iaşi şi este atacat virulent în plenara C.C. al P.C.R. din 28-29 iunie 1977, atac preluat fără crâcnire de întreaga presă de partid şi cea literară din ţară.

Având cetăţenie germană şi, respectiv, paşaport german – Mama romancierului, Olga Constanţa Esthera Böhmler-Breban vine dintr-o familie de nemţi emigraţi din Alsacia – Breban călătoreşte în străinătate, stabilindu-se, într-un târziu, la Paris, şi continuând, maniacal, să scrie şi să publice în ţară, la prestigioase Case de Edituri din străinătate, inclusiv trei romane la prestigioasa editură pariziană Flammarion. Revoluţia din 1989 îl readuce din exil acasă, în România, unde domnul Andrei Pleşu, în primăvara anului 1990, îl invită să preia revista Contemporanul, înfiinţată la 1881 şi editată, la ora actuală, de trustul Contemporanul. Da. Autorul Buneivestiri se întoarce definitiv în România, ţara în care Nicolae Breban s-a născut şi a creat o operă romanescă de prim rang, devenind unul dintre cei mai mari scriitori români. Unul dintre cei mai atacaţi scriitori români. Unul dintre cei mai izolaţi scriitori români. Unul dintre cei mai calomniaţi scriitori români.

Breban scrie şi publică ritmic: romane, eseu, poezie, traduceri, teatru. Este iubit şi denigrat în egală măsură. Este aplaudat, calomniat… Este invidiat şi adulat în egală măsură pentru uriaşa-i forţă creatoare de nestăvilit, pentru forţa de a fi el însuşi, de a fi liber, unic, vulcanic, intempestiv, covârşitor de viu, pentru forţa-i de a fi un soi de pegas năbădăios şi genial, un cal de cursă lungă, imposibil de îmblânzit de nici una dintre dictaturi, inclusiv de cea postdecembristă, „de catifea”, după cum i s-a spus nu o dată. Vocaţia lui nu este, n-a fost niciodată, vorbind în limbajul lui Napoleon, politica; Vocaţia d-sale este, previzibil până la monotonie, Romanul. Romanul polifonic, clasic, romanul ca o construcţie enormă, aşa cum l-au văzut, l-au visat uriaşii: Dostoievski, Tolstoi, Proust, Musil.

…La circa o lună după ce romancierul împlineşte 77 ani, la circa 35 de ani scurşi de la publicarea, în 1977, a romanului Bunavestire, în anul de graţie 2011, în Postul Sfintelor Sărbători Pascale, aflăm, cu surprindere, că, brrrr, surse din Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii (CNSAS) susţin faptul că „Nicolae Alexandru Breban a fost colaborator al fostei Securităţi”. Aflăm din aceeaşi sursă (ca şi când ai citi un raport al securităţii, şi nu rezultatele unei investigaţii, nu-i aşa?) că „Direcţia de investigaţie a constatat că Nicolae Alexandru Breban a fost colaborator al fostei Securităţi, au declarat, miercuri, surse din CNSAS” şi că „Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii (CNSAS) a cerut Curţii de Apel Bucureşti să constate calitatea de colaborator al fostei Securităţi a scriitorului Nicolae Breban”. Nu există, aşadar, o decizie a Curţii de Apel. Există o constatare a Direcţiei de investigaţie, conform căreia „Nicolae Alexandru Breban a fost colaborator al fostei Securităţi”. Constatarea abuzivă, grosolană, calomnioasă este preluată de întreaga presă naţională; şi nu numai de cea naţională. Curios, lucrurile – în condiţiile dictaturii cu papion instaurate de câţiva ani în ţară – se întâmplă întrucâtva ca în 1977, când romanul Bunavestire a fost, spuneam, atacat virulent în plenara CC al PCR din 28-29 iunie 1977. (Vezi, în această ordine de idei, un dosar ce conţine un fragment din atacul brutal la adresa romanului şi a autorului, proferat în Plenara CC al PCR de către Titus Popovici, în Bunavestire, Ediţia a IV-a, cu un argument al autorului, prefaţă, tabel cronologic şi note de Laura Pavel, Editura Paralela 45, 2002). Iar acel atac virulent a fost preluat – într-un sălbatic regim dictatorial – de întreaga presă de partid din ţară. „Alte măşti, aceeaşi piesă,/Alte guri, aceeaşi gamă,/Amăgit atât de-adese/Nu spera şi nu ai teamă.”

Breban – colaborator al securităţii?

Da, am pus un semn de întrebare, absolut firesc în acest caz, deşi cunosc, de bună seamă răspunsul. Îl cunosc, de altfel, şi nu puţini jurnalişti, scriitori (de pildă, Cristian Teodorescu şi Emil Hurezeanu, zeloşii calomniatori ai romancierului, nu-i aşa?), colegi ai domnului acad. Nicolae Breban. Cu toate acestea… majoritatea a preluat ştirea abuzivă, grosolană. Ştirea calomnioasă a fost multiplicată cu o viteză, hélas, abracadabrantă, cu o iuţeală de vis, cu un spirit organizatoric formidabil, de necrezut când vorbim de iubita noastră, sărmana noastră, primitiva noastră România; mă gândesc… aşa, visător, că în cazul în care acea viteză, acea miraculoasă energie, grabă de a macula cu orice preţ un mare romancier, acea hărnicie de a răspândi o calomnie incredibilă ar fi fost folosite în sens constructiv, să zicem, la construcţia autostrăzilor în România, ţara noastră s-ar fi acoperit mirabil, peste noapte, de o reţea de autostrăzi mi-nu-na-te, care, din punct de vedere calitativ, ar fi bătut şoselele germane, zău! Nu puţine dintre ziare, aşadar, cotidiane, ediţii on line, agenţii de ştiri, au preluat, ca material „ilustrativ”, cum ar veni, stenograma unor convorbiri purtate de romancierul Breban cu generalul de securitate Pleşiţă, convorbiri reproduse trunchiat. Aşa „se cuvine”: să reproduci informaţiile trunchiat – inclusiv, culmea!, succinta bio-bibliografie; când nu-ţi convine, se bricolează, se ajustează, iar la nevoie: se dă cu toporul, se dă cu barda, amputându-se o bună parte din biografia unui individ incomod, nu contează cine este el, ce anume a făcut în viaţă, nu contează că îi faci rău; în condiţiile enormei crize morale care clatină la rădăcini societatea românească, nu mai contează absolut nimic: poţi să spui ce vrei, cui vrei, despre oricine vrei, oriunde, oricând, oricum!!! – important e să omiţi tot ceea ce este strident într-un cadru dat, prestabilit, tot ce nu este „pe linie” GDS-sistă, „pe linie” CNSAS-isită, să smulgi din context, după cum îţi convine, imprimând, nu-i aşa?, unghiul din care „trebuie” citit un text, interpretată o ştire conform „ultimelor indicaţii de partid”, da? Şi din ce motive, mă rog frumos?

„Eugen Simion: Niciodată nu se spune, nu s-a vorbit, de pildă, ce reprezintă grupul GDS în lumea literară de astăzi. Este pentru prima dată când văd şi eu un scriitor că vorbeşte, scrie cinstit despre toate aceste lucruri: ce este cu emigraţia românească, cu exilul românesc şi aşa mai departe. Toată lumea are un fel de complex: să nu zică asta, să nu se supere – dacă se supără cineva care e foarte puternic, îl taie de pe toate listele – şi aşa mai departe. Ceea ce se întâmplă, s-a întâmplat.

Aura Christi: De 20 de ani, domnule profesor, suntem tăiaţi de pe toate listele… E o informaţie aceasta şi nimic altceva.

Eugen Simion: Vă miraţi că nu am fost de douăzeci de ani în această lume? Nu am fost, pentru că am fost marginalizaţi! Foarte dur şi fără prea multe comentarii…”

Am reprodus adineaori un fragment din conferinţa organizată de revista Contemporanul în noiembrie 2009 pe marginea volumului-eveniment Trădarea criticii, scris de Nicolae Breban şi apărut la Editura Ideea Europeană. Trădarea criticii – o carte incomodă, scorţoasă, în care Breban aşează faţă în faţă două realităţi: cea dejisto-stalinistă şi cea postdecembristă, asemănătoare şi în următorul punct: modul în care sunt tratate personalităţile majore ale culturii române, acestea fiind marginalizate, după cum susţineam şi alte dăţi, denigrate, un rol important în această ordine de idei revenindu-le Grupului de Dialog Social – un grup transformat în sectă culturală ultraexclusivistă – şi CNSAS-ului. Trădarea… este, aşadar, repet, o carte incomodă, crispantă, provocatoare; un opus şocant pentru unele spirite, un volum polemic, care va deranja, în continuare, nu puţine spirite. (Ca şi Aventurierii politicii româneşti. O istorie dramatică a prezentului – un opus brebanian incendiar, publicat de curând în format digital de Editura CorectBooks, apoi, în format clasic, de Editura Muzeului Naţional al Literaturii Române.) deranjează şi va deranja cu atât mai mult, cu cât patetismul brebanian, de sorginte elină, este de o luciditate greu de contestat, atenţie, dacă spiritul nu-ţi este corupt. Trădarea criticii este o carte scrisă de un romancier important, care în trecut a fost membru supleant în CC, dar după Tezele din Iulie ’71, spuneam, Breban şi-a dat demisia, la Paris, în Le Monde, şi s-a întors în ţară, devenind unul dintre cei mai importanţi disidenţi din Estul Europei. O parte din iluştrii domniei sale colegi – e vorba, nota bene, de nume greu de trecut cu vederea: Manolescu, Adameşteanu, Doina Uricaru, bunăoară; dar există şi altele, din păcate pentru ei – se opresc, referindu-se la acest segment din cariera brebaniană până la acest dar, calomniindu-l astfel pe unul dintre cei mai mari romancieri români; o jumătate de adevăr este egal calomnie.

Marginalitatea în care a trăit şi a scris – fără a avea vreun venit – autorul Buneivestiri sub Ceauşescu, calomnia, zvonistica denigratoare – o industrie inventată, pusă la punct, perfectată şi folosită ca instrument de propagandă atât de organele represive de sub dictatură, cât şi de actualul GDS, pardon, CNSAS, nu-i aşa? – iată, în chip extrem de straniu, explicabil însă, continuă şi după ’89. O altă carte căreia i-am dedicat – în Contemporanul – o dezbatere în toamna anului 2008 este Iluziile literaturii române, semnată de domnul profesor Eugen Negrici, şi aceasta incomodă, scorţoasă, strălucită. Cred cu fermitate că aceste două cărţi, spuneam la acea conferinţă de acum circa doi ani, vor da o direcţie în literatura română; sunt, ambele, o provocare pentru spiritul critic, şi nu numai. Reprezintă un duş rece pentru critica română, dar nu mai puţin pentru societatea de azi, cu condiţia să aibă parte de o receptare adecvată, de o analiză critică lucidă, pertinentă – ceea ce, să recunoaştem încă o dată, ne lipseşte. Şi e un lucru de o gravitate extremă acesta.

Nu există, de bună seamă, spuneam, o decizie a Curţii de Apel în acest caz. Spun de bună seamă, fiindcă CNSAS a devenit, da, previzibil. Scenariul este, da, răs-cunoscut. La fel, au fost „linşaţi” public, la fel au fost supuşi oprobriului general Ştefan Augustin Doinaş, Nicolae Balotă, Cezar Ivănescu, Adrian Marino, Augustin Buzura, Eugen Uricaru şi alţi scriitori, opera cărora face parte din patrimoniul spiritual al României. Nicolae Breban nu a fost invitat la CNSAS, pentru a i se comunica decizia, pentru a i se solicita opinia, pentru a-i oferi, Doamne fereşte, prilejul să-şi susţină nevinovăţia; la ce bun? Prezumţia nevinovăţiei să mai existe oare în România? La ce bun? De vreme ce decizia este luată, verdictul este dat din start, iar ştirea este preluată din surse – fără nici un fel de semn întrebare – de întreaga presă; preluată, multiplicată fără drept de apel decât cu câteva excepţii, nu rareori, timide… La mijloc este, după cum se vorbeşte, decizia atotputernicului „partid” GDS, CNSAS – scuzaţi, pardon, era să le confund, nu-i aşa?

CNSAS nu avea nici un motiv să facă publice dosarele securiştilor imediat după 1989, cum s-a procedat în nu puţine ţări vecine abia ieşite din culoarul atroce al dictaturii, nu-i aşa? În consecinţă, sunt linşate victimele, în vreme ce călăii triumfă. Din ce motive să faci publice dosarele angajaţilor securităţii imediat după Revoluţia din 89, când poţi să scoţi de la dosar câte o filă atunci când cineva devine „prea curios” sau din cale afară de curajos sau, mai ştii?, începe abrupt să crească în sondaje, ca Mona Muscă, de pildă, ori are un prestigiu şi o Operă, ca Breban, care încurcă nu puţină lume prin spiritu-i radical şi care, ferească-te Bunul Dumnezeu, se atinge de „sfânta sfintelor”: Grupul de Dialog Social, nu-i aşa? Nu sunt acestea decât nişte întrebări; nimic mai mult, dar, nota bene, nici mai puţin. O întrebare bine formulată, nu rareori, însă, îşi conţine răspunsul; sau… greşesc?

În seara zilei de 6 aprilie 2011, când internetul, ziarele, agenţiile de ştiri au fost invadate de acest bine regizat „linşaj public” al unuia dintre cei mai importanţi romancieri români, l-am sunat pe Mircea Dinescu, ex-poetul erijat, spre ghinionul lui sărmanul, în „procuror al naţiunii”. Volubilul Mircea Dinescu a fost cam… monosilabic, da, cu subsemnata la telefon, ba mai mult decât atât: s-a cam bâlbâit de câteva ori, principalul argument adus în favoarea colaborării cu securitatea a autorului Animalelor bolnave fiind, ţineţi-vă bine…

– Ce să fac, dacă Nicolae a stat la taclale cu Pleşiţă?

Am mai aflat de la Mircea Dinescu că nu e obligatoriu să ai un angajament semnat cu securitatea, ca să fii acuzat de colaborare cu organele securităţii. Să înţeleg că, în limbajul dâmboviţean vorbind, merge şi aşa, va trece şi aşa acuza de colaborator al securităţii în „cazul Breban”, da? Tot atunci, în timpul aceleiaşi convorbiri, ex-poetul Dinescu mi-a adus la cunoştinţă că Breban poate – ca să vezi!, i se dă, totuşi, o şansă nesperată – să… se apere, ca şi când ar fi uitat cine este Breban, ca şi când n-ar fi ştiut cine este Breban sau ca şi când n-ar fi avut chef să-şi aducă aminte cine anume este Nicolae Breban.

Breban nu se va apăra, de bună seamă. Maramureşanul Breban va lovi în plin, atacând…, nu, nu CNSAS-ul – un organism cel puţin straniu, care bântuie societatea românească postdecembristă ca o fantomă, nu-i aşa? Breban va ataca „fabricatorii”, „făcătorii de dosare”, membrii de vârf ai CNSAS, între care, pare-se, figurează inclusiv dl Dinescu. (Apropo, mă întreb ce surprize am putea avea dacă am consulta stenogramele netrunchiate ale modului dlui Dinescu de „a sta la taclale” cu generali de securitate, cu dictatorul sau cu securiştii implantaţi la USR, pe vremuri… Cine urmează pe listele CNSAS dintre cei care au „stat la taclale” cu agenţi trimişi de securitatea ceauşistă, cu generali, colonei, grăbiţi să ancheteze fiecare scriitor, medic, inginer, fiecare intellectual de vârf, revenit din străinătate în România socialistă, pe vremuri, sub dictatură? Cine urmează, aşadar? Liiceanu? Dinescu? Pleşu? Patapievici? Sau, poate, subsemnata? Şi eu, apropo, am fost anchetată de securitate.)

Breban va apăra cei câţiva mari scriitori, denigraţi, calomniaţi ignobil de acest tot mai dubios CNSAS, care s-a discreditat complet, devenind tot mai penibil, tot mai fără… Dumnezeu. E limpede că CNSAS duce o politică antinaţională, atacând valorile care fac parte din patrimoniul spiritual al acestei ţări. E suficient să ne referim, iar şi iar, la nume ca Ştefan Augustin Doinaş, Nicolae Balotă, Cezar Ivănescu, Adrian Marino, Augustin Buzura, Eugen Uricaru, Ion Caraion.

CNSAS-ului nu-i va rămâne – prin „junii” săi calomniatori, prin recenţii denigratori ai romancierului Breban, prin funcţionarii bine plătiţi din bani publici de altfel, prin „junii făcători” de dosare, care vor fi atacaţi în instanţă, de astă dată, nominal pentru calomnie şi pentru un grosolan abuz în serviciu – decât un lucru „de nimic”: să-l linşeze la propriu pe Breban în Piaţa Universităţii, să-i împroaşte la propriu cu noroi statuia sau, de ce nu?, să-l ardă pe rug – ca în Evul Mediu, sau ca în alte vremuri, da – odată cu cărţile Măriei Sale, Autorul, adunate din bibliotecile lumii, nu-i aşa?

Breban nu are de pierdut nimic.

Absolut nimic.

Domnia Sa şi-a făcut datoria: s-a exprimat, urmându-şi orbeşte, maniacal, Vocaţia.

Teamă mi-e însă că dacă va reuşi CNSAS-ul, spuneam, să-l ardă pe autor, laolaltă cu toate cărţile scrise de d-sa, tomuri lângă alte tomuri, peste treizeci şi cinci de titluri, păstrate în bibliotecile lumii, va rămâne un gol în literatură română, greşesc?

Un gol greu de neglijat pentru biata literatură română majoră, cu modernitatea-i amputată, schilodită, trunchiată.

7 aprilie 2011
Aura Christi

http://blog.ideeaeuropeana.ro/breban-colaborator-al-securitatii-313.html